Wat moet je doen als je vastzit in de lift? Hoe ga je veilig met de roltrap en de lift? Met een speciale campagneweek in november sluit Liftinstituut jaarlijks aan bij de internationale Safety Awareness Week die wereldwijd het veilig gebruik van liften en roltrappen stimuleert.

Drieledige boodschap

De speciale actieweek Vast in de lift? Geen paniek! heeft ertoe bijgedragen dat Nederlanders zich bewuster zijn van hun eigen veiligheid bij een liftopsluiting. Er is niets om bang voor te zijn – want er is altijd frisse lucht en de lift valt niet naar beneden. Alleen moet je niet jezelf bevrijden uit de lift, zo luidde de nadrukkelijke boodschap. Tegelijkertijd promootte de campagne ook de juiste manier om alarm te slaan: via de intercom, de alarmbel of het bellen van de storingsdienst. 112 is alleen voor acute situaties bedoeld.   

Nationale campagne

Dankzij een pr-offensief, een online campagne, deze website en een brancheseminar weet heel Nederland nu hoe te handelen bij een liftopsluiting. Tijdens de Safety Awareness Week vond er ook een outdoor event plaats: op de Grote Markt in Haarlem kon niemand om The Escapator heen. Met deze 12 meter hoge attractie wilde Liftinstituut mensen zelf laten ervaren hoe het is om vast te zitten in een lift. SBS-presentator Jochem van Gelder stapte als eerste in voor een ritje met The Escapator. 

Veiligheidscampagnes

De campagne Vast in de lift? Geen paniek! is de derde in een rij van campagnes waarmee Liftinstituut aandacht vraagt voor de veiligheid en het veilig gebruik van liften en roltrappen. Andere campagnes zijn: