Wat moet je doen als je vastzit in de lift? Deze vraag stond centraal tijdens de Week van de Veilige Lift die van 9 tot en met 15 november 2015 plaatsvond. De week sloot aan op de internationale Safety Awareness Week die jaarlijks wereldwijd het veilig gebruik van liften en roltrappen stimuleert.

Drieledige boodschap

De Week van de Veilige Lift heeft ertoe bijgedragen dat Nederlanders zich bewuster zijn van hun eigen veiligheid bij een liftopsluiting. Er is niets om bang voor te zijn – want er is altijd frisse lucht en de lift valt niet naar beneden. Alleen moet je niet jezelf bevrijden uit de lift, zo luidde de nadrukkelijke boodschap. Tegelijkertijd promootte de campagne ook de juiste manier om alarm te slaan: via de intercom, de alarmbel of het bellen van de storingsdienst. 112 is alleen voor acute situaties bedoeld.  

 

Nationale campagne

Dankzij een pr-offensief, een online campagne, deze website en een brancheseminar weet heel Nederland nu hoe te handelen bij een liftopsluiting. Tijdens de Week van de Veilige Lift vond er ook een outdoor event plaats: op 11 en 12 november kon niemand op de Grote Markt in Haarlem om The Escapator heen. Met deze 12 meter hoge attractie wilde het Liftinstituut mensen zelf laten ervaren hoe het is om vast te zitten in een lift. SBS-presentator Jochem van Gelder stapte als eerste in voor een ritje met The Escapator.

 

Meer lezen over de campagneweek?

 

Veiligheidscampagnes

De campagne Vast in de lift? Geen paniek! is de derde in een rij van campagnes waarmee het Liftinstituut aandacht vraagt voor de veiligheid en het veilig gebruik van liften en roltrappen. De eerdere campagnes zijn: